غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و ویتنام در هانوی

هدف‌گذاری 2 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و ویتنام قابل دسترس است

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر کرده، طی سخنانی در همایش تجاری ایران و ویتنام ضمن تاکید بر سیاست راهبردی «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، هدف گذاری انجام شده برای روابط تجاری 2 میلیارد دلاری ایران و ویتنام را با توجه با ظرفیت های واقعی دو طرف قابل دسترسی دانست.

31 فروردین 1396
کد خبر : 8006
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر کرده، طی سخنانی در همایش تجاری ایران و ویتنام در هانوی ضمن تاکید بر سیاست راهبردی «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، هدف گذاری انجام شده برای روابط تجاری 2 میلیارد دلاری ایران و ویتنام را با توجه با ظرفیت های واقعی دو طرف  قابل دسترسی دانست.

 متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در این همایش بدین شرح است:

 ریاست محترم اتاق بازرگانی ویتنام؛ جناب اقای دکتر وُو تیِن لاک

صاحبان صنایع؛

و حضار ارجمند؛

 تمایل دارم مراتب خرسندی خود و همراهانم را از حضور در کشورِ دوست، ویتنام و در این جمع پرشور فعالان اقتصادی دو کشور اعلام نمایم. سفر روسای جمهور دو کشور و حضور نمایندگان محترم مجلس ایران در این هیات، بیانگر عمق روابط دوجانبه ایران و ویتنام و نشان دهنده اراده جدی دولتمردان و مسئولین عالی در توسعه مناسبات همه جانبه می‌باشد. امسال را می‌توان آغاز فصلی جدید و بهاری نو در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص در روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام دانست، نقطه عطفی که می‌توان آن را بعنوان مبدائی تاریخی برای تحلیل و ارزیابی مناسبات و مبادلات دو کشور در نظر گرفت.

آقایان و خانم‌ها؛

«نگاه به شرق»؛ سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که دولت محترم جناب آقای دکتر روحانی نیز به آن اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم هم، همچنان آن را با قوت دنبال نموده است. بخش خصوصی ایران نیز با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرق، ازجمله کشور دوست؛ ویتنام نگاه می‌کند.

 حضار محترم؛

عضویت ویتنام در بلوک‌های اقتصادی مهمی چون اتحادیه اقتصادی آسه آن (ASEAN) و پیمان ترانس- پاسفیک (TPP)، اهمیت این کشور را در تحقق سیاست «نگاه به شرق» ایران دوچندان می‌کند. ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار اتحادیه اقتصادی آ سه آن (ASEAN) است که می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم نماید. همچنین با توجه به عضویت ویتنام در پیمان ترانس- پاسفیک (TPP)، امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق ویتنام به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم می‌گردد. از سوی دیگر؛ موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و اقتصادی ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای ویتنامی‌ها فراهم می‌کند تا به بازار بزرگ 400 میلیونی منطقه دست یابند. ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق را داراست، واقعیتی که مورد تأیید و توجه بسیاری از کشورهای منطقه مانند هند و چین قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه گذاری در این زمینه بدنبال داشته است.

 موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و ویتنام، موضوع سرمایه گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه پذیر می‌نماید. بعنوان مثال سرمایه گذاری مشترک در ایران در صنعت پوشاک و تولیدات نساجی، می‌تواند ضمن انتقال تجربه و تکنولوژی ویتنامی‌ها، بازار بزرگ ایران و کشورهای اطراف را تأمین نماید. همچنین سرمایه گذاری مشترک در ویتنام در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تأمین خوراک از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ آسه آن و کشورهای عضو پیمان ترانس- پاسفیک را مهیا می‌نماید.

 فعالان اقتصادی و تجار محترم؛

علیرغم اشتراکات و همسویی‌های ایران و ویتنام و باوجود ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد. سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، تنها 367 میلیون دلار و متقابلاً؛ سهم ویتنام از بازار 78 میلیارد دلاری ایران، تنها 18 میلیون دلار می‌باشد که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلاً درخور و شایسته نمی‌باشند.

هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت 2 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور، با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوانی داشته و قابل دسترسی می‌باشند. بعنوان مثال ایران در بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز ویتنام مانند مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس، با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار، از مزیت خوبی برخوردار بوده و جزء چند کشور اول تولیدکننده در جهان محسوب می‌گردد. متقابلاً ویتنام نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه پوشاک و تولیدات نساجی، تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین آلات را تأمین نماید.

همکاری‌های آموزشی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و خشکبار، بهداشت و درمان، و توریسم از دیگر زمینه‌های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه می‌باشند.

 عالیجنابان؛

در پایان امیدوارم با توجه به اراده جدی موجود از سوی عالی‌ترین مقامات دو کشور و استقبال بخش‌های خصوصی طرفین، بتوانیم شاهد توسعه روابطی مستحکم بین ایران و ویتنام و شکوفایی روابط اقتصادی در زمینه‌های کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنعت، انتقال تکنولوژی صنایع غذایی، شیلات و سرمایه گذاری مشترک فی مابین باشیم.

 اینجانب به نمایندگی از بخش خصوصی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می‌دارم و ضمن دعوت از ریاست محترم اتاق ویتنام به همراه هیات تجاری برای سفر به ایران، تأسیس اتاق مشترک ایران و ویتنام را در دستور کار اتاق ایران قرار می‌دهیم.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه